Testvinner: Elsykkelen SCE Comp

sce_compEn fersk elsykkeltest NAF har gjort i samarbeid med svenske Testfakta, viser at White sin elsykkel SCE Comp, skiller seg klart ut fra konkurrentene. White scorer poeng for at det er skivebremser både foran og bak på sykkelen. Flere av modellene som kom dårlig ut i testen har bremser som ikke holder mål med elsykkelen sin vekt og det at de går fortere enn vanlige sykler.

Dette skriver NAF på sine nettsider om testen:

Salget av elsykler øker. De finnes i mange varianter i ulike prisklasser. Testen viser flere svakheter, særlig blant de billigste modellene. Svakt regelverk for godkjenning kan være årsaken til mange av problemene som viser seg i testen.

Viktig sjekkpunkt: bremser

Det største problemet med syklene i testen er bremsene. Fire av de åtte klarer ikke EU-standarden for bremser, om man tar utgangspunkt i en totalvekt på 100 kilo.
Skulle man testet syklene mot oppgitt maksimalvekt, det vil si 110 130 kg, ville resultatene vært enda dårligere, og en av syklene ville blitt underkjent.

Bremsene på elsyklene er som på vanlige sykler. På elsykler som både går raskere og er tyngre, strekker ikke bremsene til, sier testansvarlig Ernst Brust, på laboratoriet Velotech som har utført bremsetestene for NAF og Testfakta.

De fleste syklene i testen er utstyrt med fotbrems bak og håndbrems i form av felg- eller trommelbrems framme. Kun to av modellene, White og E-Green, har skivebremser både foran og bak. Dette er også de to beste syklene i testen.

Dårligst bremser har Batavus-sykkelen. Den får underkjent både for fot- og håndbremsen. Importøren i Sverige er usikker på resultatene.
Vår sykkel er testet i Holland og er godkjent etter gjeldende standard, sier Mats Douhan i Vartex som er forhandler av Batavus-syklene i Sverige.

Blant elsyklene som har skivebremser ser vi ikke disse problemene like ofte, sier Ernst Brust.

Alle syklene i testen unntagen Bavatus Torino, selges i Norge. Crescent Ella selges i Norge som DBS City Electric. Batavus selges foreløpig ikke her til lands, men er å få kjøpt i Sverige. Alle syklene presenteres her for sammenligningens skyld.

Regler for elsykler

Reglene for bremser på elsykler er noe uklare, men i testen har man lagt til grunn at syklene skal være sikre ut fra fart og vekt. De skal være utstyrt med tilfredsstillende bremser og ha lys og refleks.

Elsykler skal dessuten oppfylle en standard i forhold til en maksimal hastighet på 25 km/t. Da skal el-driften slås av.

Off Course City Bike fortsetter å gi kraft over 30 km/t. Da kan den etter lovverket klassifiseres som moped som må registreres, føreren må ha førerkort samt at det er krav om bruk av hjelm. Martin Franzén, som er representant for Off Course, sier til Testfakta at han er overrasket:
Vi har sett at man med et nytt og fulladet batteri kan komme opp i 27,5 km/t, men det ligger innenfor den tillatte feilmarginen. Vi vil undersøke dette nærmere, sier han.

 

Du kan lese resten av denne testen på NAF sine nettsider.